Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Dakarské Osobnosti Josef Kakrda / Profil čtyřnásobného účastníka rallye Paříž-Dakar ...

Josef Kakrda / Profil čtyřnásobného účastníka rallye Paříž-Dakar ...

Profil Josefa Kakrdy ... Závodník a závodnický dobrodruh Josef Kakrda pochází z Jablonce nad Nisou. Zde má rodinu a svoji práci. Jeho Tuareg racing se dnes zabývá kromě závodění úpravami a přestavbami vozů, v poslední době připravuje pro výrobu též speciální šestikolové vozítko do těžkých terénů. Na Dakaru byl čtyřikrát v roce 1990 a 1991, 1992 s vozem Liaz a v roce 1994 s Land Roverem. Tuareg racing byl vůbec prvním českým soukromým týmem na Dakaru.

Fotogalerie ...

Svůj vztah k závodění převzal po svém otci, který jezdil na motorkách a byl jedním z prvních jezdců autokrosu v Československu. Josef Kakrda se tedy potatil, jeho cesta k motorům vedla k formuli Easter, tu jezdil za AMK v Jablonci nad Nisou. Easter později vyměnil za formuli Mundial, s kterou prorazil do reprezentace na okruzích i závodech do vrchu. Právě reprezentace mu později otevřela cestu i na Dakar. Cesta do Dakaru vedla pro Josefa Kakrdu z dílny Liazu, kde dělal mechanika, jak sám říká: „Jednoho dne mě kluci požádali, abych jim pomohl na dostavbě Liazky, rád jsem přijal a tak jsem načichnul Dakarem. Dakar jsem jel jako řidič kamionu, které bylo vypraveno ve spolupráci s AMK jako doprovod. Nakonec jsem ho jel čtyřikrát a to vlastní soutěž.“ Psal se rok 1990, byla to doba plná euforie, vozy Liaz razily již dlouhých pět let dobré jméno jablonecké značky. Rok 1990 (Dvanáctý ročník Rallye Paris-Tripoli-Dakar) Liazy postavily vůz týmu Liaz-Becher pro Josefa Kakrdu, první Liaz 111.154 st. č. 506: Josef Kakrda, Jaroslav Lamač a Pavel Svoboda, v tomto ročníku se potýkali s problémy na převodovce. Druhý Liaz řídil Bohuslav Vonšovský, Záleský, Fanta. Rok 1991 (Třináctý ročník Rallye Paris-Tripoli-Dakar) byl rokem 11. místa. Startovní č. 502: Josef Kakrda, Miran Velkoborský, Jaroslav Lamač. „Po neskutečných peripetiích jsme se po závadě převodovky odsunuli z pátého místa na 57. příčku. Odstranit závadu a bojovat dál, to se lehce řekne hůř provádí. Ve chvílích kdy hledáte klíč a on není … je zahrabán hluboko v písku … Ztrátu jsme doháněli a do Dakaru jsme dorazili jedenáctí. To považuji za obrovský úspěch“. Rok 1992 (Čtrnáctý ročník Rallye Paris-Sirte- LeCap) byl rokem zklamání. Kakrdu postihl už v prologu defekt pneumatiky, v Africe se mu zanášely filtry nekvalitním palivem, což vyvrcholilo propálením pístu v závěrečné části soutěže, přesněji řečeno dva dny před Kapským městem. Rok 1994 (Šestnáctý ročník Rallye Paris-Dakar-Paris) Dakar se mu natolik dostal pod kůži že ho nechtěl opustit, proto se na něj vrací. Tentokrát s vozem Land Rover st. č. 294 spolu s navigátorem Jaroslavem Lamačem, avšak v cestě je zastavila porucha pérování. Druhá posádka Land Roveru st.č. 295 Petr Podmimek a Jan Sviták odstoupila po totální demolici vozu. Třetí posádka Miroslav Krejsa, Radek Záruba st. č. 296 též na Land Roveru dojela v kategorii automobilů na 42. místě. V tomto ročníku byl Tuareg Team zastoupen i dvěma vynikajícími motocyklisty, Bohumilem Posledním, KTM 620 dojel v kategorii motocyklů na 44. místě a dnes již nežijícím Liborem Podmolem, KTM 620 odstoupil pro poruchu motoru.

Fotogalerie ...

Fotogalerie ... Ani tento nezdar ho nepřiměl zůstat doma a vydává se na cestu pouští znovu a to v roce 1995 na marathon Rallye Paříž - Peking. Tři dny před cílem však jejich vůz za nejasných okolností vzplanul. A Josef Kakrda i navigátor Jarda Lamač zůstávají bez auta opět vyřazeni. Celá nehoda je opředena záhadou a těžko o ní spekulovat, proto jsem se zeptal přímo Josefa Kakrdy: "Mohl by jste v kostce říci, co se tenkrát vlastně událo?" „Co dodat, tři dny před cílem jsme již jeli na údržbu, měli jsme dvacet devět a půl hodiny náskok na další posádku. O vítězství bylo téměř rozhodnuto. Bohužel jen téměř. Co se stalo? V Mongolsku jsme šli v jurtách vyfotit domorodce, nechali jsme asi čtyřicet minut auto bez dozoru. Po nasednutí a zahřátí motoru však náš Land Rover vzplanul, plaveny šlehaly do obrovské výšky. Nakonec vyhráli Italové, kteří se prý kolem našeho Roveru „motaly“. Nic jsme však nedokázali prokázat i když představu proč nám auto chytlo máme. Ve finále jsme byli rádi, že jsme to přečkali ve zdraví“, dodává Kakrda. "Mám informaci, že se opět na Dakar chystáte, můžete k tomu říci něco bližšího? Případně s čím a kým by jste chtěl na cestu vyrazit ?" „Zatím se na Dakar nechystám, je to příliš finančně náročné, snad kdyby mě oslovil silný sponzor. Plány jsou i tak velké. Chystám pro letošní sezónu zcela nový vůz. Isuzu Vehicros, teď je na dílně a usilovně na něm děláme. Měl bych se zúčastnit celého seriálu Mistrovství světa, ve třídě takových jmen jako je třeba Jutta Kleinschmitová, auto budeme mít velmi dobré, jeho parametry budou naprosto srovnatelné s Mitsubishi Pajero, které jede jak ona, tak třeba i Masuoka a Schinozuka“. „Kdo pojede jako navigátor s Vámi?“ Směje se. Jeho jméno však neprozradil. A tak máme pro 2002 připravené překvapení. „Co se Vám vybaví při slově Dakar?“ „Například škorpión, se kterým jsem jednu noc spal. Dalo by se říci zajímavé, na tuto možnost jsem doma dokonce trénoval. Abych nějakou potvoru nezalehl, měl jsem s Vladislavou, mojí ženou domluveno, že když budu spát bude „simulovat“ třeba právě škorpióna, který mi leze po obličeji, když jsem po něm nevědomky šáhnul dala mi „ránu“, a já věděl, že to nesmím“, s úsměvem dodává, že natrénovat lze snad všechno. „Fialové květy – jedete pouští, zničeho nic oáza plné krásných květů a vůně“. „Voda – všude písek a vyprahlá zem, a najednou se proboříte a kdyby jste do tý země zarazili hrábě rozkvetou, všude voda“. „V poledne nedělat nic – je tak velký vedro, že námaha na cokoliv je neúměrná výsledku“. „Jedete hodiny pouští, když se od někud vynoří osoba vedoucí jakési zvíře – pracovně jsme tuto zkříženinu nazvali – Kozopes“. „Chcete ušetřit čas? Nechoďte čůrat. Malá zastávka tzv. „Namalou“ je spojená s časovou ztrátou kolem sedmi minut, pokud by se to mělo opakovat je to problém. Proto jsme měli v kabině jen malou zásobu vody, která odpovídala šanci vše odpotit, taky jsme měli přizpůsobenou bezztrátovou stravu: klíčky, kaše, otruby, různé energetické suché tyčky … bylo to docela dobré, přesto jsem třeba na cestě do Kapského města shodil téměř osmnáct kilo“. „Všude přítomný písek – naučil jsem se spát v potápěčských brýlích, taky se mi stalo, že jsem šel večer spát a ráno mi leží něco těžkého na těle, otevřu oči a tma, po písečné bouři jsem ležel vedle kola Liazky úplně ponořen v písku“. Proč název teamu „Tuareg“ Na toto téma lze dokonce napsat celé pojednání. Tuaregové jsou v Africe to co v Austrálii Křováci, tedy co se znalosti jejich životního prostředí týká. Mnohokrát jsou zmiňované zážitky s jejich orientačním vnímáním. Tam, kde je Vám mapa a itinerář málo „sežeňte“ si Tuarega. Dovede Vás přesně tam kam potřebujete, malé odměna (třeba krabička zápalek) je vítaná. Pak se prostě sebere a odchází opět do dálky pouště. Ani náhodou tam, kam jedete vy, nebo odkud jste s ním přijeli, prostě někam, desítky i stovky kilometrů od místa kde se k Vám připojil. Tito lidé se vyznačují absolutní znalostí prostředí. To je Tuareg. A to je i Tuareg Team, tedy alespoň zatím … Josefa Kakrda: narozen: 25.03.1958, ženatý, manželka Vladislava, dcera: Linda. Pro dakar.cz : Josef Kakrda, Tuareg Racing team Účast na Dakaru: 1990 – č.506 / Josef Kakrda, Jaroslav Lamač, Pavel Svoboda Liaz 111.154 / technická závada 1991 – č.502 / Josef Kakrda, Miran Velkoborský, Jaroslav Lamač Liaz 111.154 / 11. místo 1992 – č.513 / Josef Kakrda, Jaroslav Joklík, Jiří Žák Liaz 111.154 / odstoupili po poruše motoru. 1994 – č.294 / Josef Kakrda, Jaroslav Lamač Tuareg racing, Land Rover / odstoupili pro poruchu pérování. Autor článku: Petr Hocker Stárek, dakar.cz

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar

Kuchyňská svítidla Cucina...

Zapalovače Zippo Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení